Foto: Alice Lund

Musik skaber glæde og fællesskab hos Egedals børn

Foto: Alice Lund

De fleste af os bliver påvirket positivt af god musik, og det er også tilfældet hos Egedals børn, som oplever glæde og lærer noget, når de lærer om musik på nye måder. Det fortæller en netop udgivet undersøgelse af et samarbejde mellem musikskolen og folkeskolen i Egedal, der slår helt nye toner an.

Et forskerteam har evalueret et banebrydende udviklingsprojekt mellem musikskolen og folkeskolen i Egedal, der handler om en ny fælles praksis for musikundervisningen. Projektet er endnu ikke slut, men undersøgelsen fortæller allerede, at partnerskabet er på rette kurs i forhold til at indfri sit mål om at skabe glæde, læring og dannelse i musikalske fællesskaber.

– Den allervigtigste læring fra undersøgelsen er, at næsten alle børn oplever, at undervisningen og fællesskabet giver dem en overordentlig stor glæde ved musikken og fællesskabet omkring den. De er motiverede og føler virkelig, at de lærer noget, siger musikforsker Finn Holst fra Faglig Enhed for Musikpædagogik DPU, Aarhus Universitet.

Undersøgelsen er et videnskabeligt samarbejde med Faglig Enhed Musikpædagogik DPU, Aarhus Universitet, der har fået støtte fra Statens Kunstfond. Da forskerne i foråret 2018 undersøgte potentialet i undervisningen i Distriktsskole Ølstykke og Distriktsskole Ganløse, interviewede de også 389 elever på projektets fem skoler: Maglehøjskolen, Toftehøjskolen, Hampelandskolen, Ganløse Skole og Slagslunde Skole.

Spændende perspektiver og stor ros

Den nye praksis om musikundervisningen mellem folkeskole og musikskole er både ny i Egedal Kommune og på landsplan.

– Jeg mener, at projektets resultater generelt kan komme til at få betydning for generelle faktorer som livskvalitet og demokratisk dannelse samtidig med, at de kan bruges til at styrke en aktiv lokal musikkultur mange andre steder end i Egedal, siger Finn Holst.

I Egedal Kommune er der store forventninger til det utraditionelle samarbejde.

– Musik bringer glæde ind i hverdagen, og med Musikskolens præstationer er vi ikke blot stolte af dem lokalt men også langt ud over kommune- og landegrænser. En solstrålehistorie, som vi skal bygge videre på, siger formand for Skoleudvalget i Egedal Kommune Betina Hilligsøe.

– Den musik vi har prioriteret i Egedal i mange år, og det succesfulde samarbejde, der er skabt mellem musikken og skolen, skal vi takke visionære medarbejdere i både musikskole og folkeskole for, siger formand for Kultur- og Erhvervsudvalget i Egedal Kommune Charlotte Haagendrup.

Forskerne bag undersøgelsen peger på, at en endnu tættere relation og løbende videndeling mellem underviserne er en forudsætning for at lykkes. Leder af Egedal Musikskole Mikkel Benn fortæller, at det netop er noget af det, de arbejder videre med i projektet og tror på vil kunne styrke samarbejdet, klassens fællesskab og elevernes glæde og motivation for at mestre musikken.